Näkökohtia Suomen valtio-oikeudellisesta asemasta.
Heikki Ritavuori käsitteli Uuden Päivän näytenumerossa Suomen ja Venäjän välistä suhdetta.
”Venäjän väliaikaisen hallituksen lakineuvottelukunta on ilmaissut kantansa olevan sen, että Venäjän väliaikainen hallitus ei voi muuttaa Venäjän ja Suomen välistä suhdetta. Samalle kannalle näkyy myös asettuneen Venäjän porvarillinen sanomalehdistö.
Väliaikainen hallitus on suvereenioikeuksien väliaikainen haltija ja niiden suojelija siihen saakka, kunnes kansalliskokous täydellä vallalla määrää toisen suhteen maiden välillä, jotka kuuluvat Venäjän valtakuntaan; väliaikainen hallitus ei sen tähden ole oikeutettu luopumaan mistään Venäjän valtakunnan suvereenioikeuksien osasta.
Muun muassa tällä perusteella on venäläisessä sanomalehdistössä vastustettu senaatin vallan laajentamista koskevan lakiehdotuksen hyväksymistä Venäjän väliaikaisen hallituksen puolelta. On silloin lähdetty siitä katsantokannasta, että Suomen suuriruhtinaan valta oikeudellisesti kuuluisi Venäjän suvereenioikeuksiin ja että Suomen suuriruhtinaan valta, keisarin ja suuriruhtinaan kukistuttua, oikeudellisesti olisi siirtynyt Venäjän väliaikaiselle hallitukselle.
Tämä kysymys kaivannee tarkempaa selvittämistä, kuin mitä ainakaan julkisuudessa tähän asti on sen osaksi tullut. On kai silloin lähdettävä siitä käsityskannasta, joka Suomen valtio-oikeudelliseen asemaan nähden aitojen kuluessa jo varhemmin on ollut vallalla. Tämän käsityksen mukaan on Suomi autonominen valtio, joka eroittamattomasti on yhdistetty Venäjän valtakuntaan.
Valta Suomessa perustuu Suomen kansaan
Se, että Suomi on autonominen valtio, sisältänee toiselta puolelta sen, että Suomi ei ole riippumaton, ettei sillä ole itsellään rajoittamatonta valtiovaltaa, toiselta puolelta taas sen, että valtiovalta Suomessa autonomian rajoissa kuuluu Suomelle itselleen ja sen valtioelimille. Suomen autonomian rajoissa voidaan valtiovaltaa Suomessa käyttää ainoastaan Suomen lakien mukaan. Suomen valtiovalta on alkuperäinen eikä delegerattu valta; se on suomalaista valtiovaltaa eikä niin ollen myöskään voi perustua mihinkään muuhun tuin Suomen kansaan.
Suomen valtiovalta on rajoitettu Venäjän valtiovallan hyväksi siten, että Suomea tai osaa siitä ei voida ilmaa Venäjän suostumusta eroittaa Venäjän valtakunnan yhteydestä; että Venäjä on oikeutettu estämään ulkomaista valtakuntaa Suomessa käyttämästä julkisoikeudellista valtaa; että Venäjä on oikeutettu Suomessa kehittämään sotajoukkojaan, ja että ulkopolitiikka kokonaisuudessaan kuuluu Venäjän valtiovallan piiriin.
Näitten rahoitusten sisäpuolella on Suomen valtiovallalla katsottu olevan vapaa liikkumisoikeus. Ominaista Suomen ja Venäjän väliselle suhteelle on edellisen lisäksi ollut se, että Suomen suuriruhtinaan valta on ollut yhdistettynä Venäjän keisarin persoonaan. Venäjän keisari on ollut Suomen suuriruhtinas. Johdumme silloin kysymyksen, kenelle on katsottava Suomen suuriruhtinaan vallan siirtyneen kun vallankumous Venäjällä on poistanut keisarivallan ja Venäjä de facto on muuttunut, ainakin väliaikaisesti, tasavallaksi.
Suuriruhtinaan valta ei siirtynyt väliaikaiselle hallitukselle
Jos katsottaisiin Suomen suuriruhtinaan vallan siirtyneen Venäjän väliaikaiselle hallitukselle, sisältäisi se ilmeisesti oleellisen muutoksen Suomen valtio-oikeudellisessa asemassa. Venäjän väliaikaisen valta perustuu vallankumoukseen ja siten Venäjän kansaan. Se valta, minkä Venäjän hallitus käyttäisi Suomessa, olisi niin ollen oleellisesti Venäjän valtiovaltaa vaikkakin se olisi Suomen eduskunnan ja Suomen lakien rajoittamaa.
Siten vallankumouksen jälkeen Suomessa ei enää käytettäisi suomalaista, vaan Venäjän kansaan perustuvaa ja sentähden venäläistä valtiovaltaa. Venäjän hallitus, ne miehet, jotka kulloinkin nauttivat Venäjän kansaa kannatusta, hallitsisivat Suomea, vahvistaisivat sille lait, nimittäisivät Suomen virkamiehet, käyttäisivät hallinnollista lainsäädäntövaltaa j.n.e. Suomalaisten virkamiesten, valta muodostuisi Venäjän hallituksen delegeraamaksi vallaksi. Eduskunnan olisi anomuksineen käännyttävä Venäjän väliaikaisen hallituksen puoleen, joka olisi riippuvainen Venäjän kansasta.
Tosiasiallisesti olisi valtio-oikeudellinen asemamme melkoisesti huonontunut. Suomen kansan puolelta ei ole koskaan tunnustettu Venäjän hallitukselle oikeutta ottaa osaa sisäisten asioittemme ratkaisemiseen. Jos tunnustettaisiin, että suuriruhtinaan valta olisi siirtynyt Venäjän väliaikaiselle hallitukselle, niin samalla luovuttaisiin tästä kannasta; asioittemme ratkaisu luovutettaisiin Venäjän hallitukselle.
Tässä ei merkitsisi paljonkaan se, ratkaisisivatko venäläiset asiamme meidän mielemme mukaan. Tosiasiallisesti olisimme kuitenkin luovuttaneet oikeudellisen vallan heille. Kun Suomen valtiovalta on ja on katsottava olevan, alkuperäistä suomalaista valtiovaltaa, joka perustuu Suomen kansaan eikä vierasta valtaan, joka perustuu toiseen kansaan, niin siitä johdonmukaisesti seurannee, että Suomen suuriruhtinaan valta oikeudellisesti ei ole voinut siirtyä Venäjän väliaikaiselle hallitukselle.
Suhde Venäjään toistaiseksi ennallaan
Siitä, että Suomen sisäiset asiat kuuluvat Suomen omien valtioelinten ratkaistaviksi, johtunee päinvastoin, että suuriruhtinaan kukistuttua hänelle kuulunut valta on tuleva Suomen omille valtioelimille, ei oikeudellisesti, oleellisesti aikaansaisi mitään muutosta Venäjän ja Suomen väliseen suhteeseen. Venäjälle jäisi jäljelle Suomeen nähden kaikki ne oikeudet, mitkä sillä varhemminkin on ollut. Suomen sisäisten asioitten ratkaisuun Venäjän hallituksella ei varhemminkaan ole ollut oikeutta.
Sen kautta, että hallitsijan-persoona on ollut yhteinen, on Venäjällä kyllä ollut kontrollimahdollisuus Suomea asioihin nähden; mutta sellainen kontrolli voitaisiin hyvin toimeenpanna uusissakin oloissa, kuten senaatin vallan laajentamista tarkoittavassa ehdotuksessa onkin edellytetty. Senaatin vallan laajentamista koskevalla ehdotuksella tarkoitettaneen Venäjän väliaikaisen hallituksen ja Suomen eduskunnan välisellä sopimuksella saattaa Suomen hallinto Suomen valtio-oikeudellista asemaa ja valtiosääntöä vastaavalle kannalle.
Jos Venäjän väliaikainen hallitus ei katsoisi voivansa tällaisen sopimuksen kautta sitovasti Venäjän puolesta tunnustaa Suomen oikeudellista suhdetta Venäjään ja sopia Suomen hallitusvallan järjestämisestä, johon sillä edelläesitetyn katsantokannan mukaan kuitenkin pitäisi olla oikeus, koska ei olisi kysymys Venäjän ja Suomen välisten suhteitten muuttamisesta, vaan ainoastaan niitä vastaavasta Suomen hallitusvallan järjestämisestä, niin olisi kai katsottava että Suomen eduskunnalla olisi oikeus yksin ryhtyä Suomen hallitusvaltaa järjestämään.
Tämä ei suinkaan käsittäisi sitä, että Suomi pyrkisi käyttämään tilaisuutta hyväkseen hankkiakseen itselleen uusia oikeuksia, tai muuttamaan Venäjän ja Suomen välistä suhdetta itselleen edullisemmaksi; sen kautta toteuttaisi eduskunta vain Suomen valtiosäännön sisällön ja varjelisi Suomen valtiota kadottamasta valtio-ominaisuuttansa. Se toteuttaisi vain sen, venäläistenkin julkilausuman ajatuksen, että Suomen tulee olla sisäisesti itsenäinen.”
autonomia / itsenäisyys / Suomi / väliaikainen hallitus / VenäjäRitavuori, Heikki × Uusi Päivä 10.5.1917: Suomen kansan pyrittävä valtiolliseen itsenäisyyteen
Uuden Päivän päätoimittaja Kaarlo Koskimies käsitteli ensimmäisessä pääkirjoituksessaan Suomen valtio-oikeudellista asemaa Venäjän yhteydessä. Lehden mukaan oli syytä pyrkiä täyteen itsenäisyyteen.
”Kysymys Suomen valtio-oikeudellisen aseman vastaisesta järjestämisestä on Venäjän vallankumouksen aiheuttamien suurten tapausten yhteydessä astunut päiväjärjestykseen ja tunkee sitä enemmän huomiomme etualalle, mikäli Venäjän perustavaa kansalliskokouksen pitämistä koskevat suunnitelmat selvenevät ja sille jätettävien ehdotusten pääpiirteet alkavat tulla hahmotelluiksi.
Venäjän kansalliskokouksella ei tosin ole oikeutta yksipuolisesti ratkaista Suomen kysymystä, jonka tähänastinen järjestely on tapahtunut Porvoon valtiopäivillä Suomen kansan ja Venäjän hallitsijan molemminpuolisen vapaan sopimuksen nojalla. Mutta kysymys uuden sopimuksen tekemisestä, mikäli päätös Venäjän puolelta siitä on tehtävä, tulee tietysti Venäjän kansalliskokouksessa käsiteltäväksi.
Ne valtakunnan vastaista järjestelyä koskevat suunnitelmat, jos sellaisista vielä edes saattaa puhua, joita venäläiseltä taholta on julkisuudessa näkynyt esiin tuotavan, tekevät todennäköisimmäksi jonkunlaisen liittotasavallan muodostamisen laajan valtakunnan monien eri kansallisuuksien asumista alueista. Harkittaessa kysymystä suomalaisten suhtautumisesta näihin ehdotuksiin, on heti sanottava, että suomalaiset eivät vapaaehtoisesti voi suostua minkäänlaisiin sellaisiin suunnitelmiin, jotka tietäisivät Suomen nykyisen valtio-oikeudellisen aseman huonontamista tai Suomen kansan tähän saakka nauttiman itsemääräämisoikeuden tosiasiallista supistamista.
Liittotasavalta heikentäisi Suomen asemaa
Mutta tämä olisi kieltämättä seurauksena, jos ajateltaisiin toteutettavaksi sentapaista liittotasavaltaa, jossa Suomi olisi yhtenä osavaltiotta muiden samanlaisten rinnalla, ja jossa Suomen siis yhtenä vähäisenä osanottajana olisi oltava mukana mahdollisen liittoparlamentin ja liittotasavallan muiden valtioelinten muodostamisessa.
Tällainen asiain järjestely tietäisi niin ehdottomasti maamme nykyisen valtio-oikeudellisen aseman huonontamista. Yhtä vähän kuin Suomi tähän asti on katsonut voivansa ottaa osaa Venäjän valtakunnanneuvoston tahi duuman muodostamiseen ja yhtä vähän kuin Suomi voi suostua ottamaan osaa Venäjän perustavaan kansalliskokoukseen, yhtä vähän saattaa vastaisessa asiain järjestelyssä mikään tämäntapainen suunnitelma saavuttaa hyväksymistämme.
Nyt voitaisiin kenties ehdottaa, että Suomen asema osavaltiona järjestettäisiin joidenkin erikoisten ehtojen varaan, jotka takaisivat Suomen kansalle sellaisen itsemääräämisoikeuden, joka vastaisi nykyisen valtio-oikeudelliseen asemaamme liittyviä oikeuksia. Tällaisen sopimuksen aikaansaaminen olisi kuitenkin erinomaisen vaikea tehtävä, sen kautta kun luotaisiin liittotasavallan sopusuhtaiseen rakenteeseen poikkeusmuotoja, jotka uhkaisivat valtakuntaa alituisilla sen eri osien välisillä ristiriidoilla ja kahnauksilla.
Kansainvälisesti taattu autonomia tai täysi itsenäisyys
Seuraava askel enemmän keskipakoista valtiojärjestelmää kohti oli sellaisen suunnitelman hyväksyminen, jonka mukaan Venäjän liittotasavallan muodostaisivat ne kansat, joiden jo 40 heimolaisuutensa tahi maantieteellisen asemansa puolesta paremmin katsottaisiin voivan muodostaa liittovaltion, ja Suomi asetettaisiin johonkin määrättyyn, kansallista itsemääräämisoikeutta turvaavaan oikeussuhteeseen tämän valtioyhtymän kanssa.
Tällainen suunnitelma lienee tähän asti mainituista ainoa, joka saattaisi Suomessa tulla harkinnan alaiseksi. On kuitenkin enemmän kuin epäiltävää, voitaisiinko tällaiselle epäsuhtaiselle toiselta puolen suuren valtioliiton ja toiselta puolen pienen autonoomisen valtion väliselle valtakuntamuodostumalle luoda sellainen tasapainoasema, joka takaisi sen elinvoimaisuuden etuvastakohtien siintyessä.
Kaiken tämän lisäksi on huomioon otettava, että Suomen kansa tuskin voi tuntea itsemääräämisoikeutensa vakavasti turvatuksi, jollei vastaista valtiollista asemaamme niin järjestetä, että sen pysyväisyydelle voidaan hankkia kansainväliset takeet. Vaikkakin olemme tietoiset 'siitä, että nämä tällaisetkin takeet voivat olla pettäviä, tekisimme kuitenkin jälkipolvia kohtaan anteeksiantamattoman laiminlyönnin, jollemme heille hankkisi vastaisen asemamme turvaamiseksi parhaat ajateltavissa olevat takeet.
Vahvimman itsemääräämisoikeutensa turvan Suomen kansa saavuttaisi luomalla Suomesta kansainvälisen sopimuksen nojalla itsenäisen valtion, jonka koskemattomuuden tämä sopimus samalla takaisi. Täydellisen itsemääräämisoikeuden saavuttamiseen on Suomen kansa täysin kypsynyt. Kansamme koko tähänastinen historia, sen länsimainen, monet vaiheet ja koetukset kestänyt valtiorakenne ja korkea sivistyskanta todistavat tämän. Itsetietoon kohonneena, oman kansallisuuden ja sivistyksen sekä omat tehtävät omistavana kansakuntana täytyy Suomen kansan pyrkiä vakavasti turvattuun valtiolliseen itsenäisyyteen.”
autonomia / itsenäisyys / Suomi / väliaikainen hallitus / Venäjä ×